Veelgestelde vragen
Heb je een vraag? Misschien ben je niet de eerste die de vraag gesteld heeft. Hier staan onze veelgestelde vragen op een rij of gebruik de zoekfunctie. Staat je vraag er niet tussen? Neem dan contact met ons op via klantenservice@veiligvoedsel.nl of 050-3119520 en wij helpen je graag verder.
Hoe vraag ik een nieuw wachtwoord aan voor Checkbuster?
Ga naar het inlogscherm van checkbuster en klik vervolgens op wachtwoord vergeten? Er wordt nu een mail met een link naar het ingevulde mailadres gestuurd. Klik vervolgens op de link in de mail en u wordt door gestuurd een pagina waar u een nieuw wachtwoord in kunt stellen.
Hoe kan ik het rapport wijzigen dat Checkbuster maakt?
Bij elke inspectie wordt automatisch een rapport aangemaakt. U kunt het rapport aanpassen, zodat het beter bij uw huisstijl past. U kunt bijvoorbeeld het logo aanpassen of u kunt ervoor kiezen om alle onderdelen die u niet hebt ingevuld niet in het rapport weer te geven. U doet dit via het menu bij rapporttemplates. De rapporten worden pas gebruikt op het moment dat u ze aan de inspectietemplate hebt gekoppeld.
Ga naar ons platform https://elearning.veiligvoedsel.nl
Klik op de link: Wachtwoord vergeten?
Vul hier uw e-mailadres in. U ontvangt vervolgens via de mail een link om een nieuw wachtwoord in te stellen. Geen mail ontvangen? Controleer uw spam-box of neem contact met ons op.
Hoe verander ik de volgorde van de secties of de vragen?
Het wijzigen van een inspectietemplate, doet u via het menu bij templates. U kunt de volgorde wijzigen door de titel of de vraag vast te pakken bij de zes stippen aan de voorkant van het onderdeel en er mee te slepen.
Hoe verwijder of dupliceer ik een inspectietemplate?
Een inspectietemplate verwijderen of dupliceren doet u door naast de template ( in het eerste overzicht nadat u op templates klikt) op de drie stippen te drukken. Daar ziet u de optie “dubbele sjabloon” en “template verwijderen”.
Hoe kan ik de taal in Checkbuster aanpassen?
Ga via het menu, dat aan de linkerkant van het scherm wordt weergegeven, naar instellingen (of settings). Klik vervolgens op taal en toegankelijkheden om de taal aan te passen.
Voor wanneer moet ik de wijzigingen voor de Veiligvoedsel-agenda doorgeven?
Stuur uw wijzigingen voor 1 oktober naar agenda@veiligvoedsel.nl voor de Veiligvoedsel-agenda van het volgende jaar. Ook als u geen wijzigingen heeft horen wij dit graag van u terug.
Wilt u de Veiligvoedsel-agenda graag eerder dan 1 januari laten aanpassen? Dan hebben wij graag even contact met u.
Hoe kan ik zelf een template aanmaken?
Via het menu gaat u naar templates. Daar kunt u een template wijzigen of een nieuwe maken (blauwe + knop rechtsonder). Voor het wijzigen van een template moet u wel voldoende rechten hebben. Bekijk hieronder de video over het zelf maken van een template.
Hoe pas ik de kopjes van mijn inspectietemplate aan?
Een template is de basislijst die u voor elke inspectie gebruikt. Inspectietemplates zijn te wijzigen via het menu bij templates. Hiervoor heeft u wel voldoende rechten nodig (dit kunt u controleren bij uw account). Wanneer u de rechten hebt om een inspectietemplate te wijzigen kunt u op één van de templates klikken. Vervolgens begint u rechtsonder via de knop “template bewerken” met het aanpassen van de template. De kopjes in je inspectie zijn dikgedrukt.
Wanneer u bent begonnen met een inspectie, dan kunt u niet meer de kopjes wijzigen. Wel kunt u een nieuw kopje toevoegen en deze kunt u wel een nieuwe naam geven. Dit doet u bij de drie stippen achter het overzicht met alle onderdelen.
Waar kan de certificaten van de deelnemers downloaden?
Wanneer u een account hebt als opleidingscoördinator in ons e-learning platform, dan kunt u de certificaten downloaden van de deelnemers van uw organisatie. Ga naar de e-learning waarvan u de certificaten van de deelnemers wilt inzien. Klik vervolgens op de tegel certificaat. U krijgt nu een overzicht van de deelnemers die hun certificaat hebben behaald. Klik op het tandwiel achter de deelnemer om het certificaat van een deelnemer in te kunnen zien of te downloaden/printen. Zodra u op het vergrootglas heeft geklikt, krijgt u het certificaat van de deelnemer in beeld.
Hoe lang heb ik de tijd om de e-learning af te ronden?
U hebt vanaf het moment dat de e-learning voor u is klaargezet 6 maanden de tijd om de e-learning af te ronden (tenzij er iets anders is afgesproken). Hierna zal de e-learning worden afgesloten en worden de gegevens verwijderd.
Waarom kan ik geen foto’s zien in het rapport of in de app in Checkbuster?
In Checkbuster is er geen instelling om het maken of gebruiken van foto’s te blokkeren. Dit werkt dus standaard altijd. Echter om foto’s te kunnen zien in Checkbuster moet u toestemming geven dat de foto’s van uw tablet of smartphone worden gebruikt. Mocht u de foto’s niet zien dan hebt u deze toestemming mogelijk niet gegeven.
Bij de instellingen van uw apparaat kunt u per app de gegeven toestemming beheren. Hier kunt u dus eventueel opnieuw instellen dat Checkbuster gebruik mag maken van de foto’s van uw apparaat. Kunt u de instellingen niet vinden? Wanneer u de app opnieuw installeert krijgt u de vragen voor de toestemming ook opnieuw te zien.
Resultaten deelnemers inzien
Wanneer uw organisatie heeft gekozen voor een LTI koppeling, dan zijn de resultaten terug te vinden in uw eigen Learning Management Systeem (LMS). Wanneer wij de deelnemers van uw organisatie hebben toegevoegd aan het platform heeft u gelegenheid om de resultaten in te zien. Hier heeft u een account met de juiste rechten voor nodig. Deze kunnen wij indien gewenst voor u instellen.
Cijfers
De resultaten zijn in te zien per e-learning en vervolgens per groep in de e-learning.
- Klik bovenin het scherm op resultaten.
- Kies de e-learning waarvan u de resultaten van de deelnemers wilt zien.
- Indien er meerdere groepen deelnemers zijn kiest u de groep van de deelnemers waarvan u de resultaten wilt zien.
- Vervolgens ziet u van elke toets of de deelnemers geslaagd zijn. Indien het totaal cijfer of alle cijfers van de toetsen groen zijn achter de naam van een deelnemer, dan heeft de betreffende deelnemer de e-learning voltooid.
Certificaten
De certificaten van de deelnemers zijn te downloaden door naar de e-learning toe te gaan.
- Kies de e-learning waarvan u de certificaten van de deelnemers wilt zien.
- Klik op het tandwiel achter het de deelnemer.
- Klik vervolgens op bekijken.
Waarom kan ik niet inloggen in Checkbuster?
U weet wel hoe u moet inloggen, maar toch lukt het niet. Wanneer u werkt met uw eigen smartphone of tablet, dan blijft u meestal ingelogd. Echter in sommige gevallen moet u opnieuw inloggen. Probeer de volgende stappen wanneer het u niet lukt om in te loggen. Komt u er alsnog niet uit, neem dan contact met ons op.
Inlogscherm
Staat u bij het juiste scherm? Staat er “Log in” boven het de velden waar u het mailadres en wachtwoord invult? Ziet u het scherm “Maak een nieuwe account aan”, dan klikt u onderin beeld op de knop: Log in met een bestaand account.
Wachtwoord
Vul voor het inloggen uw mailadres en uw wachtwoord in. Zet bij het invullen van het wachtwoord het “oogje” open, zodat u ziet wat u invult. Het wachtwoord is hoofdletter gevoelig. Kunt u desondanks niet inloggen, probeer dan eens de knop “wachtwoord vergeten”, om via uw e-mail uw wachtwoord te herstellen.
App sluiten
Sluit de app helemaal af en start deze opnieuw op. Weet u niet precies hoe dat moet, dan kunt u ook uw apparaat uit en aan zetten.
Internetverbinding
Voor het inloggen en in beeld krijgen van de inspecties is internetverbinding nodig. Bent u op een plek waar een goede internetverbinding is?
App verwijderen en opnieuw installeren
Mocht het voor u eenvoudig zijn om zelf de app te verwijderen en opnieuw te installeren, dan kan het wel eens helpen om de app opnieuw te installeren. Dit zorgt ervoor dat u zeker de laatste versie van de app hebt.
Incidenten invullen
Op het inspectiedashboard ziet u aan de rechterkant “incidenten” staan. Incidenten zijn situaties buiten de audits of registraties die toch ingevuld moeten worden. Een voorbeeld binnen de HACCP kan een melding van een voedselinfectie zijn.
Bedenk van te voren welke mogelijke incidenten er zijn en wat je graag wilt dat er bij zo’n incident wordt ingevuld. Voor het invullen van een incident heb je eerst een incidententemplate nodig.
Volg voor het maken van een incidententemplate dezelfde stappen als het maken van een inspectietemplate. Het invullen van een incident lijkt ook erg op het invullen van een inspectie.
Hoe moet ik Checkbuster installeren?
U kunt de Checkbuster app installeren via de App Store (Apple) of Play Store (Android) van uw smartphone of tablet. In sommige gevallen wordt de installatie van de app verzorgt door de ICT-helpdesk van uw organisatie.
Kan de app worden geïnstalleerd op mijn apparaat?
Checkbuster werkt op vrijwel alle moderne Apple en Android apparaten. Wij adviseren om je apparaat altijd te voorzien van de nieuwste beschikbare update. De app is echter te installeren op Apple apparaten met IOS versie 14.0 en hoger en op Android apparaten vanaf versie 8.0.
Hoe moet ik inloggen in Checkbuster?
Voordat u kunt inloggen stellen wij voor u een account in. Heeft u nog geen account aangevraagd neem dan contact met ons op. Vervolgens logt u in met het door u doorgegeven mailadres. U logt in via de website https://app.checkbuster.com of installeer de app Checkbuster in de App Store of Play Store. In sommige gevallen wordt de installatie van de app verzorgt door de ICT-helpdesk van uw organisatie.
Weet u uw wachtwoord niet meer? Druk dan op de knop “wachtwoord vergeten” bij het inlogscherm. U ontvangt een link in de mail van uw Checkbuster account. Door op de link te klikken komt u in een scherm in Checkbuster waar u een nieuw wachtwoord kunt instellen.
Waarom kan ik mijn certificaat niet downloaden?
Na afloop van de e-learning ontvangt u van ons een certificaat. Dit is het bewijs van deelname. Daarmee kunt u laten zien dat u bent geschoold op het gebied van HACCP en voedselveiligheid.
U opent het certificaat door er op te klikken in de e-learning bij het onderdeel certificaat. Het certificaat komt na het downloaden in de meeste gevallen in de map downloads terecht op uw telefoon, tablet of computer. Het is een pdf document, dus u hebt een programma nodig dat pdf-documenten kan lezen, om het document te kunnen openen. Wanneer uw e-mail instellingen allemaal kloppen krijgt u ook een automatisch mailtje met het certificaat.
Je ontvangt het certificaat na het afronden van alle toetsen en het behalen van een gemiddeld cijfer. Lukt het nog niet om het certificaat te dowloaden? Bekijk dan of je alle toetsen hebt gemaakt en met een voldoende hebt afgesloten. Soms kan het enkele minuten duren voordat alle cijfers zijn verwerkt.
Hoe weet ik of ik alles heb behaald?
Dat ziet u in de e-learning bij het tabblad cijfers. Na het afronden van een toets krijgt u een cijfer. Wanneer er nog geen groen vinkje staat, dan hebt u nog niet alles gemaakt of nog niet hoog genoeg gescoord. U kunt een toets onbeperkt herkansen. Hebt u alles voldoend afgerond? Dan kunt u het certificaat downloaden door er op te klikken.
Hebt u alle toetsen gehaald en lukt het toch niet om het certificaat te downloaden? Neem dan contact met ons op via klantenservice@veiligvoedsel.nl of 050-3119520, dan kijken we met u mee om te onderzoeken wat er aan de hand is.
Hoe moet ik inloggen voor e-learning?
Via ons e-learning platform
Ga naar de website https://elearning.veiligvoedsel.nl. Vul je inloggegevens in en klik op login. Na het inloggen zie je de e-learning die je mag volgen staan onder “Mijn e-learning”. Klik op start om met de e-learning te beginnen.
Wat zijn mijn inloggegevens?
Wanneer je voor het eerst een e-learning volgt via Stichting Veiligvoedsel.nl ontvang je een e-mail met je inloggegevens. Heb je deze e-mail niet ontvangen? Dan zit deze misschien in je spam-box.
Heb je de e-learning via de website besteld? Dan is je account pas actief nadat de betaling is voltooid. Wanneer je met iDEAL betaald, dan kun je altijd direct inloggen in ons e-learning platform. Wanneer je met factuur betaald, dan kan het soms even duren voordat je betaling verwerkt is.
Zijn je inloggegevens niet (meer) bekend? Ga naar de website https://elearning.veiligvoedsel.nl. Klik vervolgens op “Ben je je gebruikersnaam of wachtwoord vergeten? klik hier”. Vul je mailadres in om je wachtwoord te resetten.
Kom je er niet uit? Neem dan contact met ons op via info@veiligvoedsel.nl of 050-3119520, dan zullen wij je helpen met een inlog.
Via je eigen leeromgeving (LMS)
Sommige klanten van Stichting Veiligvoedsel.nl koppelen onze e-learning aan hun eigen learning management systeem. Werk je bij een organisatie met een eigen leeromgeving? Dan krijg je meestal van je opleidingscoördinator het verzoek om de e-learning te maken.
Om te starten met de e-learning moet je inloggen via jouw eigen leeromgeving. Daar klik je op de e-learning van Veiligvoedsel die onder je naam staat gekoppeld. Heb je vragen over het inloggen of over de werking van jullie platform? Neem dan contact op met je eigen opleidingscoördinator of leidinggevende.
Hoe lang moet ik mijn HACCP registratie bewaren?
De ingevulde HACCP registratieformulieren moeten 1 jaar bewaard worden. Wanneer je de HACCP registratie op papier doet is het soms wel prettig om de ingevulde formulieren eens op te ruimen. Heb je een map per jaar, dan laat je de map van het vorige jaar nog even staan. De mappen van 2 jaar geleden mogen worden opgeruimd.
De HACCP-registratie doe je in eerste instantie voor jezelf. Het is een manier om te zien dat je systeem geborgd is. Bij de jaarlijkse audit (intern of extern) geven de formulieren inzicht. Je ziet snel dat de processen voldoen. En mocht het nog niet helemaal op orde zijn, dan zie je snel wat de afwijkingen zijn en hoe deze worden opgelost.
Komt de Nederlandse Voedsel en Warenautoriteit op bezoek? Dan willen zij vaak ook de registratieformulieren bekijken tot minimaal 1 jaar terug.
Moet ik dan alles 1 jaar bewaren?
Nee, niet alles moet een jaar bewaard worden. Het gaat om de verplichte HACCP-registraties. Wat precies verplicht is dat hangt af van de Hygiënecode waar je mee werkt of je eigen HACCP-plan. De niet-verplichte registraties bewaar je zo lang dat nodig is om je systeem te borgen. Heb je bijvoorbeeld schoonmaakschema’s, waarbij sommige onderdelen één keer per jaar moeten worden afgetekend? Dan is het wel handig om dit formulier ook een jaar te bewaren.