Resultaten inspecties NVWA allergeneninformatie niet-verpakte levensmiddelen
Sinds 2021 inspecteert de NVWA de allergeneninformatie van niet-verpakte levensmiddelen in de horeca, ambachtelijke bedrijven en retail. Dit is een vast onderdeel geworden van de risicogerichte inspecties. De wetgeving met betrekking tot allergeneninformatie is al in 2014 aangescherpt. Er zijn steeds meer mensen met een voedselallergie en met de juiste informatie kunnen zij met meer vertrouwen buiten de deur eten.
De inspectieresultaten van 2023 zijn bekend
In de Ambacht voldoet 55,2 % aan de allergenenwetgeving bij niet-voorverpakte levensmiddelen, dat is dus een verbetering ten opzichte van 2021 en 2022. In de Horeca constateerde de NVWA de meeste afwijkingen en voldeed 48,2 %, dat is wel een beter resultaat dan in 2021 en 2022. In de retail voldeed 54 % en in zorginstellingen 71,4 %, dat is voor beide een verbetering ten opzichte van 2022.
Wat gaat er volgens de NVWA vaak mis bij het verstrekken van de allergeninformatie?
Volgens de NVWA geeft iets minder dan een derde van de geïnspecteerde bedrijven de allergeneninformatie niet op de juiste manier. Er zijn een aantal punten die de NVWA vaak terug ziet die beter kunnen.
- De allergeneninformatie is niet schriftelijk of digitaal beschikbaar voor medewerkers of het personeel. Zelf wanneer er mondeling wordt geïnformeerd, dan moet deze informatie schriftelijk aanwezig zijn.
- Een bedrijf of organisatie kiest ervoor om mondeling te informeren, maar er ontbreekt een duidelijk zichtbare vermelding dat waarbij de klant wordt verzocht zich voor de allergeneninformatie tot het personeel te wenden.
- De gegeven allergeneninformatie is niet compleet of onjuist.
- De allergeneninformatie is niet overal beschikbaar waar het levensmiddel wordt aangeboden.

Welke vragen worden gesteld bij een inspectie?
De allergeneninformatie bij niet-verpakte levensmiddelen is een onderdeel van de risicogerichte inspectie, daarnaast controleert de NVWA onder andere op hygiëne en plaagdierbestrijding. De NVWA stelde een aantal vragen tijdens hun bezoeken.
- Is er voor gekozen om de allergeneninformatie mondeling of schriftelijk te verstrekken?
Bij mondeling:
- Staat ergens schriftelijk vermeldt dat consumenten het personeel om informatie kunnen vragen?
- Is de (mondelinge) allergeneninformatie voor aankoop direct en juist beschikbaar?
- Is de informatie schriftelijk of elektronisch beschikbaar voor het personeel en voor de inspecteurs?
Bij schriftelijk:
- Is het direct duidelijk zichtbaar waar allergeneninformatie beschikbaar is?
- Is de allergeneninformatie overal beschikbaar waar niet-verpakt levensmiddel te koop is?
- Is de informatie over allergenen schriftelijk of elektronisch beschikbaar?